Puheterapeuttiosuuskunta Kommunikaari omavalvontasuunnitelma
16.5.2025
Palveluntuottajaa koskevat tiedot
Palveluntuottajan nimi: Puheterapeuttiosuuskunta Kommunikaari
Osoite: Hietalahdenkatu 16-18 D 135, 00100 Helsinki
Liiketoiminnasta vastaava henkilö: Kirsi Norberg-Haggren, kirsi@kommunikaari.fi
Terveydenhoitopalveluista vastaava johtaja: Paula Herkman, paula.herkman@kommunikaari.fi
Yhteyshenkilö Kelaan ja Aluehallintovirastoon: Marianna Visapää, marianna.visapaa@gmail.com
Potilasasiakirjavastaava ja tietosuojavastaava: Paula Typpi, paula.typpi@kommunikaari.fi
1. Palvelut, arvot ja toimintaperiaatteet
Puheterapeuttiosuuskunta Kommunikaari tarjoaa lasten ja nuorten puheterapiakuntoutusta Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Terapia toteutetaan asiakkaan tiloissa (päiväkoti, koti, koulu, asumisyksikkö, tilapäishoitopaikka); vastaanottotiloja ei ole. Etäpuheterapian käyntejä voidaan toteuttaa tarvittaessa. Puheterapiapalvelut voivat sisältää laajasti logopediseen kuntoutukseen sisältyvää vuorovaikutuksen, puheen, kielen, syömisen, oraalimotoriikan sekä puhetta tukevien ja korvaavien keinojen ja apuvälineiden käytön arviointia, kuntoutusta, harjoittelua ja ohjausta.
Kommunikaaren arvoja asiakastyössä ovat:
1. Asiakkaan itsemääräämisoikeuden, toimijuuden ja osallisuuden kunnioittaminen itsenäiseen kommunikointiin tukemalla.
2. Moniammatillinen yhteistyö ja asiakkaan arkiympäristön osallistaminen puheterapiaan.
3. Asiakaslähtöisyyden ja yksilöllisyyden korostaminen terapiassa.
4. Asiakkaan kunnioittava kohteleminen ja vahvuuksien esiin nostaminen kuntoutustavoitteiden rinnalle.
5. Luotettavuus ja luottamuksellisen asiakassuhteen vaaliminen.
6. Kuntoutustyön laadun varmistaminen työyhteisön hyvinvoinnista huolehtimalla.
2. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja vastuunjako
Puheterapeuttiosuuskunta Kommunikaaren henkilöstön muodostaa neljä laillistettua puheterapeuttia, jotka tuottavat päätoimisesti puheterapiakuntoutuspalveluja.
Omavalvonnan johtamiseen ja seurantaan osallistuu omilla vastuualueillaan koko osuuskunnan henkilöstö: liiketoiminnasta vastaava Kirsi Norberg-Haggren (palvelut, arvot ja toimintaperiaatteet sekä laadun valvonta), terveydenhoitopalveluista vastaava johtaja Paula Herkman (havaitut epäkohdat, valmiussuunnitelma, yhteys potilasasiavastaavaan), yhteyshenkilö Kelaan ja Aluehallintovirastoon Marianna Visapää (omavalvonnan seuranta ja raportointi) sekä potilasasiakirjavastaava ja tietosuojavastaava Paula Typpi (potilasasiakirjat, rekisteriseloste ja henkilötietojen käsitteleminen).
3. Palvelun laadun ja jatkuvuuden varmistaminen sekä monialainen yhteistyö
Puheterapiapalvelujen prossessikuvaus
1. Erikoissairaanhoidon tai perusterveydenhuollon tutkimukset (mm. Uusi Lastensairaala, Foniatrian poliklinikka, Jorvin ja Peijaksen lastenneurologiset osastot, Lastenpsykiatria, Helsingin Kehitysvammapoliklinikka, Espoon avokuntoutuspalvelut, Vantaan Vammaispalvelut), jossa laaditaan kuntoutussuunnitelma.
2. Kuntoutujan vanhemmat tekevät kuntoutushakemuksen. Tarvittaessa apua hakemuksen tekoon saa esimerkiksi sosiaalityöntekijältä, kuntoutusohjaajalta tai Kelasta.
3. Myöntävän kuntoutuspäätöksen saatuaan kuntoutuja etsii kuntouttavan puheterapeutin ja ottaa yhteyttä, sovitaan ensimmäinen tapaaminen vanhempien ja kuntoutujan kanssa ja laaditaan yhdessä terapiasitoumus.
4. Puheterapeutti ja asiakas tekevät terapialle yksilölliset tavoitteet, jotka pohjautuvat erikoissairaanhoidon kuntoutussuunnitelmaan. Laaditaan yhdessä terapiasuunnitelma ja GAS-tavoitteet, joita voidaan tarkentaa tarvittaessa kuntoutuksen edetessä. Kuntoutujan kanssa käydään läpi kuntoutuksen tavoitteet tarvittaessa kuvallista tukea käyttäen. Tavoitteisiin palataan tarvittaessa mutta kuitenkin vähintään vuosittain.
5. Kuntoutus toteutetaan kuntoutussuunnitelman mukaisesti. Vanhemmat saavat tarvittavan ohjauksen kotiharjoitteista. Puheterapeutti tekee yhteistyötä moniammatillisesti mahdollisten muiden kuntouttajien, koulun ja päiväkodin kanssa.
6. Terapiajakson loppupuolella terapeutti laatii palautteen, tarkistetaan GAS-tavoitteet ja perhe ja kuntoutuja antavat palautelomakkeeseen oman palautteensa. Myös kuntoutujan kokemusta terapiasta kysytään (Puheterapian arviointi/lapset). Puheterapeutti on yhteistyössä lähettävän tahon puheterapeutin tai tiimin kanssa.
7. Tutkimus erikoissairaanhoidossa, mahdollinen uusi kuntoutussuunnitelma.
8. Terapiasuhteen päättyessä terapeutti laatii tarpeen mukaan asiakkaalle kirjallisen ohjeen arjen kuntoutumisen keinoista jatkossa.
9. Asiakastyytyväisyyttä ja lapsen mielipidettä mitataan vuosittain joulukuussa sähköpostitse (asiakaspalautelomake). Marianna Visapää kerää ja esittelee saapuneen palautteen. Palautteen perusteella kehitetään toimintaa yhteistyössä asiakkaiden kanssa ja tarvittaessa otetaan yhteyttä sitä toivoneisiin perheisiin.
Asiakastyytyväisyyden seuraamisen lisäksi Kommunikaari seuraa palvelun laatua ja kuntoutusprosessin toteutumista mittaamalla toteutuneita asiakaskäyntejä sekä -peruutuksia. Henkilöstön ammatillinen lisäkouluttautuminen, työnohjaus sekä ajan tasalla oleva ensiapukoulutus ovat olennaisia laadun varmistajia. Työhyvinvointia lisää viikoittaiset henkilöstötapaamiset ja –lounaat, joilla käsitellään ajankohtaiset asiat. Erikseen sovittavissa kokouksissa ja vuosikokouksissa tarkastellaan ja tehdään päätöksiä toiminnan linjauksiin ja hankintoihin liittyen. Lisäksi osuuskunta edistää henkilöstön työhyvinvointia viettämällä yhteisiä virkistys- ja koulutuspäiviä.
4. Toimitilat ja välineet
Kommunikaari toteuttaa kuntoutusta ainoastaan asiakkaiden tiloissa esimerkiksi kotona, päiväkodissa tai koulussa. Terapiassa käytetyt välineet voivat olla asiakkaan omia (esim. apuvälineet) tai terapeuttien työvälineitä. Terapeutit huolehtivat kuntoutuksessa käyttämiensä välineiden puhtaudesta ja turvallisuudesta.
5. Potilasasiavastaava
Tilanteessa, jossa asiakas on tyytymätön saamaansa hoitoon, kohteluun tai palveluun tai tarvitsee neuvoja oikeuksistaan julkisessa tai yksityisessä terveydenhuollossa, voi olla yhteydessä alueen potilasasiavastaavaan seuraavasti:
HUS erikoissairaanhoito:
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/oikeutesi-potilaana/potilasasiavastaavat
Espoo / Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue:
https://www.luvn.fi/fi/meilla-asiakkaana/tietopyynnot-ja-muut-asiakkaan-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava
Helsinki:
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/asiakkaan-tiedot-ja-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue:
https://vakehyva.fi/fi/palveluhakemisto/palvelu/sosiaali-ja-potilasasiavastaava#tab-introduction
6. Havaittujen epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
Kommunikaari on laatinut erilliset ohjeet riskitilanteisiin ja niihin varautumiseen. Tällaisiin lukeutuvat mm. väkivalta- ja hätätilanteet sekä infektioilta suojaaminen. Henkilökunta ylläpitää ja täydentää jatkuvasti ensiapuosaamistaan ja riskitilanteisiin varautumisen suunnitelmaa päivitetään. Terapeutit seuraavat aktiivisesti AVI:n tiedotteita epidemioista ja siirtyvät tarvittaessa toteuttamaan puheterapian etäkäynteinä. Influenssarokote ja muut sosiaali- ja terveydenhoitoalalla suositellut rokotteet päivitetään vuosittain voimassaoleviksi.
Tapaturmatilanteissa terapeutit antavat ensiapua EA-koulutuksen mukaisesti ja kutsuvat tarvittaessa lisäapua. Asiakkaiden yksilölliset somaattiset diagnoosit (esim. epilepsia, diabetes) huomioidaan lääkityksen ja ensihoidon käytännöissä.
Asiakkaita ja kuntoutukseen osallistuvia lähihenkilöitä kannustetaan antamaan terapeutille välitöntä palautetta kuntoutusjakson aikana epäselvyyttä tai kysymyksiä herättävistä menettelytavoista. Kuntoutusjakson loppuessa lapsiasiakasta pyydetään arvioimaan toteutunut puheterapia (lomake: Puheterapian arviointi) ja vanhempia/lähihenkilöitä pyydetään vastaamaan Asiakastyytyväisyyskyselyyn. Lisäksi pyritään pitämään palautekeskustelu aina kuntoutusjaksojen loppuvaiheessa. Palautteet käydään läpi osuuskunnan säännöllisissä viikkopalavereissa. Palautteissa esiin tulevia epäkohtia tai pulmia voidaan myös jatkokäsitellä kunkin jäsenen oman työnohjaajan kanssa ja mikäli sitä kautta syntyy ratkaisuehdotuksia, käymme ne läpi osuuskunnan kesken. Mikäli osuuskunta saa potilasasiavastaavalta yhteydenoton asiakaspalautteen perusteella, se käsitellään välittömästi osuuskunnan viikkopalaverissa. Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja kirjaa käsittelystä pöytäkirjan ja vastaa siitä, että korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään viipymättä. Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja huolehtii, että muistutukseen annetaan kirjallinen vastaus ja että muistutukseen liittyvät asiakirjat arkistoidaan omaksi arkistokseen.
7. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsitteleminen
Kommunikaaren henkilöstö noudatttaa kaikissa tilanteissa maksajatahojen ja Valviran ohjeistusta potilasasiakirjojen ja henkilötietojen käsittelystä. Henkilöstö päivittää osaamistaan asiakastietojen turvalliseen käsittelyyn liittyen. Osuuskunnan käytössä on toistaiseksi ei-sähköinen potilastietojärjestelmä, jossa käyntikirjaukset tehdään paperille. Potilasasiakirjoja säilytetään lukitussa kaapissa. Asiakkaisiin ja asiakasperheisiin ollaan yhteydessä tietoturvallisin menetelmin eikä asiakastietoja koskaan käsitellä tai siirretä sähköpostitse. Asiakastietolain 7 §:n mukainen johtaja Paula Typpi vastaa potilasasiakirjojen ja henkilötietojen käsittelystä.
Sähköinen potilastietojärjestelmä Diarium tullaan ottamaan käyttöön elokuussa 2025, missä yhteydessä Kommunikaari liittyy Kantaan. Asiakasperheitä tiedotetaan asiaan liittyen syyslukukauden alkaessa elokuussa. Tietoturvavastaava Paula Typpi laatii ajantasaisen tietoturvaselosteen Kantaan liittymistä valmistelevasti.
8. Omavalvonnan päivitys ja julkaiseminen
Omavalvontasuunnitelma julkaistaan Kommunikaaren verkkosivuilla ja sitä päivitetään valvontalain mukaisesti neljän kuukauden välein. Omavalvontasuunnitelmaa voidaan päivittää useamminkin, mikäli Kommunikaaren toiminnassa tapahtuu olennaisia muutoksia. Suunnitelmaa päivitettäessä huomioidaan palveluihin sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät mahdolliset muutokset. Suunnitelman päivittämisen yhteydessä tarkistetaan myös lain edellyttämä palveluyksikköä koskeva tietoturvasuunnitelma sekä palveluntuottajan valmiussuunnitelma. Sähköisen omavalvontasuunnitelman laatimisesta ja päivittämisestä vastaa Marianna Visapää ja sen tarkastavat ja hyväksyvät kaikki osuuskunnan jäsenet. Omavalvontasuunnitelma on lisäksi nähtävillä Kommunikaaren toimitilassa.